Welcome to Villa Emilia (My Woodland Garden), a photography blog with a slant towards gardening and nature. An amateur gardener and photographer, I hope to share beautiful moments with you through pictures. Let me know if you like them! 💚

Thank you for your visit.

8.8.2024

E niin kuin elokuu - Asiakaspalvelumuistoja


Hyvää huomenta! Kristiinan ihana kuvahaaste on edennyt jo kahdeksanteen kuukauteen, tunnelmalliseen elokuuhun. Minä osallistun tällä kertaa kuvilla, jotka on kylläkin otettu heinäkuussa ja jo vuonna 2015. Pilvipalvelu esitteli kuvia nostalgisesta Italian reissustani ja halusin keksiä syyn esitellä niitä blogissakin. Ja koska olen huono seuraamaan ohjeita (kolme kuvaa), kuvia on peräti kuusi. :)


EKSOOTTISTA


ELÄHDYTTÄVÄÄ


ENTISILLÄ kotikulmilla


ELEGANTTIA


ENNÄTYSKUIVAA


ELINTARVIKKEITA


Nuo alimmassa kuvassa näkyvät Nastrine-nimiset leivonnaiset olivat suosikkejani aamukahvin ja sanomalehden seuraksi. 

Hintalappujen vieressä olevat punaiset lappuset kertovat, että kuva on otettu Auchan-nimisessä isossa marketissa. Ranskalaisen Auchanin "hypermarket" oli aikoinaan ensimmäisiä kotikulmillamme, ja laajan valikoiman sekä kivan lounaspaikan takia siellä oli mukava asioida. Auchan vetäytyi Italiasta viitisen vuotta sitten enkä muutenkaan asioisi sen liikkeissä enää, koska Auchan toimii edelleen Venäjällä ja 2023 tutkivan journalismin ryhmät The Insider ja Bellingcat sekä ranskalaislehti Le Monde julkaisivat tutkimuksen, jonka mukaan se mm. toimittaa elintarvikkeita, vaatteita ja savukkeita venäläissotilaille Itä-Ukrainassa.

Lähikaupunkimme Auchanin kassalla muistan joka tapauksessa tavanneeni yhden parhaista asiakaspalvelijoista koskaan. Joillakin ihmisillä on taito olla niin luontevasti ystävällisiä, että kohtaamisesta jää hyvä mieli pitkäksi aikaa. 

Kun koetan muistella elämäni parhaita asiakaspalvelukokemuksia, tämä kuuluu epäilemättä top viitoseen. Kaikki viisi parasta asiakaspalvelijaa ovat olleet naisia. Auchanin kassahenkilö Italiassa samoin kuin hampurilaisravintolan myyjä samassa maassa olivat muuten molemmat afrikkalaistaustaisia.

Lontoosta muistan John Lewis -tavaratalon vaateosaston jo hieman iäkkäämmän myyjän, joka oli juuri sopivasti huolehtivainen, melkein äidillinen. Ostokseni onnistuivat mainiosti.

Ja hupsista, top viitosesta tuleekin top kuutonen! Muistin juuri yhden turvatarkastuksen Tel Avivissa, vuosia sitten. Myöhästyin lennoltani (lähinnä omasta syystäni, koska saavuin liian myöhään kentälle). Nuori turvatarkastaja järjesti minut toiselle lennolle, joka oli aikaisemmin perillä Helsingissä kuin alkuperäinen lentoni. <3 Israelilaisten turvatarkastajien kanssa minulla on muutenkin mennyt hyvin. Kerran muilla vastaavilla matkustajilla oli varsin hankala turvatarkastus, minulla helppo ja tarkastaja kantoi vielä laukkunikin lähtöportille. Minä olen niin kiltin näköinen. :D

Sitten vielä kaksi muistoa Suomesta. Meillä oli vuosia sitten väliaikaisena postinjakajana (ehkä kesäsijaisena) nuori, vaaleatukkainen nainen, joka säteili iloa kuin aurinko, ei liikaa eikä teennäisesti vaan juuri sopivasti.

Ja sitten vanhin ja vaikuttavin tapaus: Vuosia (lue: vuosikymmeniä :)) sitten Kuopion Sokoksen alakerrassa myytiin käsityötarvikkeita. Olin ostamassa ehkä lankoja ja odottamassa kassalle pääsyä. Paikalle "purjehti" vanhempi rouva turkissaan ja asettautui tiskin eteen ensimmäisenä palveltavaksi. En ehtinyt reagoida mitenkään, muttei minun tarvinnutkaan, koska nuori myyjä sanoi ystävällisesti ja rauhallisesti, että seuraavaksi oli minun vuoroni. Sinä ihana myyjä, missä nykyisin lienetkin, olit esimerkki ihmisestä, joka toimii oikein, vaikka monessa mielessä voisi olla helpompaa ja mukavampaa toimia väärin.

Onko teillä erityisen hyviä muistoja asiakaspalvelutilanteista? Huonojakin saa kommenttiin kirjoittaa, vaikka ne voisivatkin olla toisen postauksen aihe. :)

Asiakaspalvelusta tuli mieleeni toinen asia: Siivoilin lehtiä paperinkeräykseen. Kauppaliikkeen lehden kannessa sanotaan, että "meidän on aika tottua siihen, että palvelua ei aina saa suomeksi". Jos en väärin muista, takavuosina jotkin ruokapaikat halusivat luoda itselleen kansainvälistä brändiä sillä, että asiakaspalvelua sai vain englanniksi. Nyt syynä voi olla myös ulkomaisten työntekijöiden kielitaidottomuus. 

Kyllä, yksityiset yritykset saavat palvella millä kielellä haluavat. Ja minä asiakkaana saan valita. Suomessa asioin vain liikkeissä, joissa saa suomenkielistä palvelua. :)


19 kommenttia:

  1. Tunnelmalliset Italian Ekuvat! Hyvä asiakaspalvelutilanne jää kyllä mieleen. Yleensä annan heti suoraan palautetta, ja myös siten, että tieto menee työpaikkansa esimiehelle ja johdolle.

    VastaaPoista
  2. Lovely post...
    Great pictures !
    Kind people in a "crazy" world...We need more of them :)
    Have a shinny day !
    Anna

    VastaaPoista
  3. I don’t know whether I have just been lucky, but I can think of many examples of excellent service. Two of my favourites have been in airports in Asia. We had a connecting flight at Narita Airport in Japan with less than an hour between arrival and departure. A charming (and beautiful) young lady met us as we exited the ramp into the terminal with our names on a sign she was holding, and escorted us to our departure gate and made sure everything was in order for our flight. The second instance was at Inchon Airport in South Korea. I was in a lineup at the gate, and somehow I did not have a document I was supposed to have. A delightful official took me out of the lineup, escorted me to where I needed to be, obtained the document for me, and returned me to the boarding lounge and actually walked with me down the ramp until I boarded the plane. Happy memories, indeed!

    VastaaPoista
  4. I also have pleasant memories of the service, Sara. When I was traveling from Oslo to the airport, I bought a ticket for seniors on a regular train. I didn't know that there was also a high-speed train to the airport, so I got on that train. When the inspector came, I handed over my ticket and realized that I had made a mistake. It turned out that I wouldn't be able to leave the platform with my ticket. Then the kind inspector walked with me to the turnstile and opened it with his card. He didn't charge me a fine.

    VastaaPoista
  5. On ollut monia ihania kokemuksia hyvästä yksilöllisestä asiakaspalvelusta ja joitakin huonoja. Kiva että sinulla on ollut noita extra-hyviä 💕

    Miellyttävät E-kuvat. Suosikkini on italialainen talo, jossa on kauniit parvekkeet ja "le persiane" ikkunaluukut. 💚

    VastaaPoista
  6. Beautiful photos, Sara. One recent experience with good customer service was in Leiden, Holland this summer. We were purchasing groceries for our evening meal and the cashier spoke little English and we, no Dutch. She was very kind and patient and together we muddled along. She offered us a customer loyalty card, saying that we would get the discount for members, and it cost nothing, and we should use it for our time there. Very kind.

    VastaaPoista
  7. On sinulla upeat entiset kotikulmat! ❤️ Noita leivonnaisia tekisi mieli maistaa 😊 Hyviä asiakaspalvelutilanteita on kyllä ollut paljon, mutta juuri nyt en muista mitään erityistä tapausta. On aina ilo kohdata myönteinen asiakaspalvelija!

    VastaaPoista
  8. Beautiful photos. " Kindness creates kindness..." . Xoxo

    VastaaPoista
  9. I'm very happy that you chose to select six images, Sara. Exotic is my favourite. I'm sure you will enjoy the last of summer with your lovely, scented sweet peas, violas, perfect Mother's Day rose and the gooseberries!

    VastaaPoista
  10. Ihanat kuvat ja olipa sinulla idyllinen kotipaikka Italiassa! Tuosta tullijutusta tuli minulle mieleen setäni, kun kirjoitit että oli niin kiltin näköinen. Hän nimittäin pelasi jalkapalloa ja oli oikein tyypillisen sinisilmäisen suomalaisen kiltin miehen näköinen ja oloinen. Kun tuo hänen jalkapallojoukkueensa palasi ulkomaan matkoilta, niin hän joutui joka kerta tullimiesten tarkastettavaksi, mutta useimmiten nuo muut pelaajat pääsivät läpi ilman tarkastuksia. Joukkuekaverit tulivat siihen tulokseen, että tullimiehet uskoivat että hänen laukkuunsa on varmaan laitettu kaikki salakuljetettava kun on niin kiltin näköinen, etteivät tullimiehet varmaankaan häntä tarkasta.
    Tuosta suomenkielellä palvelemisesta kahviloissa ym. olen kanssasi ihan samaa mieltä. Harmittaa jo se, että "kaikella" pitää olla hienot ulkomaankieliset nimet niin ettei tiedä mitä lautaselleen tai kuppiinsa saa.

    VastaaPoista
  11. Kivoja kuvia, kiitos. Mielenkiintoista oli lukea postausta.
    Kirjoitan myöhemmin asiakaspalvelukokemuksista, onhan niitä laitaan jos toiseenkin.

    VastaaPoista
  12. Onpa entisillä kotikulmillasi ollut kaunista!

    VastaaPoista
  13. Eksoottisia kuvia, varsinkin tykkään vuoristosta ja porttikuvista.
    Hyvä ja luonteva asiakaspalvelu on menestyvän yrityksen yksi tae. Tai oli ainakin ennen. Parhaiten hyvästä palvelusta tulee mieleeni ruokakaupassa käynnit. Siellä saa tervehdysten lisäksi niin hyväntuulista palvelua. Minäkään en pidä, kun Suomessa ei kohta ole enää Suomi ole ykköskieli. Pitäisi arvostaa enemmän omaa kieltä.

    VastaaPoista
  14. Mukavia muistoja ja ihania kuvia reissuiltasi. Kaikenlaisia asiakaspalvelijoita tullut kohdattua ja etupäässä ihan ok. Mielestäni esim.sairaaloissa ja terv.keskuksissa on palvelu ja ystävällisyys parantunut viime vuosina huimasti. Ennenvanhaan tyly sairaanhoitaja ei ollut suinkaan ollut poikkeus, nykyään on toisin.

    VastaaPoista
  15. Pistit paremmaksi! Tuplakuvat kerralla :)

    VastaaPoista
  16. 💚 Suurkiitos erityisen mielenkiintoisista kommenteistanne! Erinomaista elokuista sunnuntaita kaikille! 💚 A warm thank-you for your comments. It was very interesting to read about your experiences - around the world. Happy Sunday! 💚

    VastaaPoista

Thank you for your comment! It is very much appreciated.
It may take awhile but I will always visit you back.

Kiitos kommentistasi!

Grazie del tuo commento!